Weken 2 & 3 : Kuching/Miri/Mulu NP - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Ruben Thenu - WaarBenJij.nu Weken 2 & 3 : Kuching/Miri/Mulu NP - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Ruben Thenu - WaarBenJij.nu

Weken 2 & 3 : Kuching/Miri/Mulu NP

Door: rubenthenu

Blijf op de hoogte en volg Ruben

29 Juli 2010 | Brunei, Bandar Seri Begawan

Zo het is alweer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb en zit nu in het zonnige Brunei in het Terrace Hotel incl. Zwembad :) Klein beetje verwennerij voor mezelf en Noah die gister is aangekomen. Hierna zullen het gewoon weer dormitories zijn in hostels.

Kuching
Kuching is een erg leuk stadje en ik zat ook in een tophostel, Singahhsana Lodge. Er was een Zuid-Afrikaans/Nederlandse kerel die daar stagiair was en daar kon ik het wel mee vinden, dus 's avonds een biertje drinken met iemand was geen probleem. Al het voedsel en drinken is hier veel goedkoper dan in Nl behalve het bier. In de supermarkt kost een blikje bier zo'n RM3/4(0,75/1 euro) maar in de hostels/restaurants tussen de RM5 en RM10. Heb btw nog niet veel alcohol gedronken want ik ben in de afgelopen 3 weken al vaker voor 7u opgestaan dan in het hele afgelopen jaar om weer op pad te gaan en de toerist uit te hangen.
De eerste dag ging ik naar Bako NP om daar wat trails te lopen en hopelijk de neusaap te zien(proboscis monkey/monyet belanda) en die heb ook zeker een paar keer gezien,helaas vooral vrouwtjes die niet zo'n grote gok hebben als de mannetjes. Daarnaast nog flink wat makaken die al het voedsel onder je neus vandaan trekken. Ik heb er toch wel een 45 min. gezeten en me vermaakt met mensen die hun zakjes chips/koekjes/blikjes drinken/hele borden nasi goreng de bomen in zagen verdwijnen. Verder een vliegende eekhoorn gezien,wilde zwijnen(Pumba-wannabees), giftige adders en een soort kleine versie van de Komodo-varaan. Ook door de mangroven gewandeld wat erg tof was, enige minpunt aan de dag was de tropische stortbui toen ik halverwege een trail was en er geen beschutting te bekennen was.
De tweede dag ben ik naar Semenggoh geweest waar je een Orang Utan Rehabilitation Centre had. Veel Orang Utans gezien waaronder de "dominant male" Ritchie die niet vaak naar de feedings schijnt te komen, heel wat jonkies en een moeder met een babytje. Wel heel toeristisch op de dag dat ik er was, zeker 100 andere mensen die er rondliepen maar ik heb iig orang utans gezien.
De derde dag heb ik een beetje door Kuching gewandeld met de Lonely Planet-walking tour maar had het meeste al gezien alleen ben ik nu overal ff wat beter bij stil gaan staan.

Miri
Na Kuching ben ik naar Miri gevlogen.
In Miri is niet veel te doen, het fungeert grotendeels als uitvalsbasis voor mensen die naar de Niah caves NP willen gaan of per vliegtuig naar Mulu NP wilden. Omdat er niet veel gebeurde en ik het hostel in eerste instantie niet zo vind(die in Kuching was gewoon superchill) had ik die eerste dag een beetje een baaldag. Maargoed de tweede dag ging het alweer en op dag 3 ben ik naar Mulu gevlogen. Dus mensen, Miri alleen gebruiken om ergens naartoe te gaan, je hebt geen dag nodig om het te verkennen.

Over een paar dagen komt m'n reisverslag over Mulu NP en het beklimmen van de Pinnacles. Over supermooie grotten, spitting cobra's en het bijna opgeven van de beklimming.

Wordt vervolgd...




P.S. Groetjes aan iedereen van Noah

  • 29 Juli 2010 - 07:29

    Omi:

    Ik mis julliee!!! Veel plezier en tot snel x

  • 29 Juli 2010 - 16:46

    Je Moeder:

    Hallo lievie's, gelukkig ben je nu samen met Noah, ik vind dit wel helemaal geweldig, die reisverslagen en natuurlijk de foto's dat is voor je moeder een troost. Heel veel plezier en geniet ervan saampjes, een hele dikke X van jullie moeder .

  • 30 Juli 2010 - 20:08

    Thomas:

    Hee Bubba,

    Veel plezier met de toerist uit te hangen daar, het klinkt goed! ;)

    CAN, TJ.

  • 31 Juli 2010 - 21:36

    Joost:

    En die apen hebben op hun beurt een zeldzame papzak gezien ;) Leuk om je verhaal te lezen, veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brunei, Bandar Seri Begawan

Ruben

Actief sinds 23 Juni 2010
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 12086

Voorgaande reizen:

25 Februari 2011 - 29 Juli 2011

Sawadee! Stage in Bangkok.

06 Juli 2010 - 27 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: